Al onze leden verdienen eigenlijk een applausje. Binnen onze club zien we steeds een gepassioneerde inzet voor alle fundraisers en vrijwilligersactiviteiten. Jaar na jaar komen we samen, slaan we de handen in elkaar, en verwezenlijken we mooie resultaten.
Toch zetten we graag een speciaal lid nog eens extra in de kijker: Kengie Bruneel. Kengie heeft met Bureau R zijn eigen grafisch bureau en het gaat hard. Hij werkt vaak 7 dagen op 7 en kan de aanvragen niet bijhouden.
Sinds zijn prille start als stagiair bij Rotaract Kortrijk, zette hij zijn professionele skills in om de communicatie van de club te ondersteunen. Tal van (succesvolle) campagnes later is hij nog steeds lid en zit hij nog steeds boordevol inspiratie. Daarom interviewden we ‘onze’ Kengie over de motivatie en passie die hij heeft voor zijn job.
Kengie, Hoe lang ben jij al Rotaracter?
Ik ben al 8 jaar lid van de Rotaract.
Hoe ben jij de huisgraficus geworden van Rotaract Kortrijk?
Eigenlijk sinds ik stagiair ben omdat ik hielp met het drukwerk van alles i.v.m. Kiss on the lips. Toen heette ons galabal nog ‘Dansons’. Tijdens een eerste vergadering werd de vraag gesteld hoe we de affiche en het drukwerk goed konden aanpakken. Toen liet ik vallen dat ik al als graficus aan de slag was en kreeg ik van de club carte blanche. Meteen was ik verantwoordelijk voor de visuals en al het drukwerk. Sindsdien staat elke editie van het bal op mijn palmares: Kiss on the Lips, Parijs, Cuba, Dia De Los Muertos … alle edities van Dansons en onze afterwork fundraisers kregen hun eigen creaties. De affiche van de ontbijtpakkettenverkoop voor Moederdag is daarvan misschien de bekendste, omdat die jaar na jaar opnieuw wordt gebruikt.
Hoe heb je dat ervaren om meteen de inhouse graficus te zijn?
Het was leuk dat ik de mensen uit de brand kon helpen die dat op poten moesten zetten. Ik maak heel graag mensen content met mijn grafisch werk. Dat is eigenlijk de clue van de zaak.
Wat heeft jou initieel aangetrokken tot design?
Ik heb een Bachelor in de Toegepaste Architectuur achter de rug waar ik zeer snel werd gebeten door alle Adobe Creative Cloud programma’s. Ik voelde dat ik met het ontwerpen van drukwerk echt het verschil kon maken. Meteen voerde ik opdrachten uit voor mijn jeugdbeweging. Ik leerde mezelf alles aan! Daarna koos ik natuurlijk voor grafische en digitale media aan de Arteveldehogeschool in Gent. Nog tijdens die opleiding begon ik als freelancer kleine opdrachten te aanvaarden. Ik had toen nog niet eens een nummer om te factureren. Tijdens een echt vader-zoon moment ging ik samen met mijn pa naar een boekhouder in de buurt om een btw-nummer aan te vragen. Zo werd ik binnen Artevelde student-ondernemer, wat me meteen ook opdrachten opleverde voor de hogeschool zelf.
Heeft lid zijn van de Rotaract een impact gemaakt op je carrière?
Tijdens die eerste jaren kwam de Rotaract nog samen in café De Schinkel. Ik zat samen met Guillaume Lambrecht, ex-lid van onze club, aan de toog met een pint tijdens een van mijn eerste vergaderingen. Die gaf meteen zijn kaartje aan mij toen hij hoorde wat ik allemaal kon. Dankzij hem mocht ik een affiche maken voor Kwaremont (Brouwerij de Brabandere) in ruil voor een bak bier *lacht* een echte studentenovereenkomst! Het was een gouden ervaring.
De Rotaract is echt wel een grote invloed geweest op het opbouwen van een groot netwerk in mijn eerste jaren. Ik pluk daar nog steeds de vruchten van. Nu nog wordt ik heel vaak gecontacteerd door vrienden en kennissen van de Rotaract voor opdrachten. Van onschatbare waarde dus, zo’n lidmaatschap.
Wat was naar jouw gevoel je eerste grote doorbraak?
De rebranding van St. Bernardus was dankzij een toevallige ontmoeting tijdens het festival van Dranouter tussen pot en pint mijn eerste grote opdracht. Ik was tijdens dat festival vrijwilliger. De marketingverantwoordelijke van die brouwerij zag me bezig aan mijn pc en stelde zich meteen voor en wilde kort daarna ook samenwerken.
Wist je dat ik de enige designer ben geweest in 25 jaar die überhaupt aan het design van de etiketten heeft mógen raken? Ik voelde mij ongelofelijk vereerd om die etiketten opnieuw vorm te mogen geven met inachtname van het oorspronkelijke etiket.
Je hebt een speciale band met hotel Ariane in Ieper?
Ze zijn inderdaad een al jaren vaste klant. Als jobstudent ben ik daar uitgegroeid tot huisgraficus. Hun ‘Kataloog’ heb ik helemaal vormgegeven nog voor ik was afgestudeerd. Info over het hotel, menu’s activiteiten in en rond Ieper dat was een allround reclametool voor Ariane hotel. Je kan me vaak terugvinden in hun restaurant. *lacht*
Je specialiseert vooral in drukwerk van hoge kwaliteit.
Één van mijn grootste eerste projecten was een langlopende opdracht voor Unizo nationaal, een grote campagne met Herman Verbruggen, Markske van FC De Kampioenen. Die campagne was opgezet om technische profielen in scholen warm te maken voor vacatures in het werkveld. Ik ben zelfs uitgenodigd geweest bij defensie om die campagne te lanceren. Voor alle drukwerk dat daarbij kwam kijken moest ik meteen samenwerken met heel wat verschillende drukkerijen. Perfectionist zijnde, ging ik meteen actief op zoek naar de beste partners om mijn klant te kunnen behagen en zo ben ik echt hybride beginnen ontwerpen, met het beste drukresultaat voor ogen. De coördinatie met de klant, de drukker, de deadlines, de levering … dat was een gigantische uitdaging die me meteen als zelfstandige liet groeien.
Ik kan ondertussen uitpakken met mijn kennis van het (West-)Vlaamse drukkerijlandschap. Voor elk type drukwerk weet ik perfect waar je de beste prijs-kwaliteitverhouding vindt. Ik weet heel goed met wie ik wil samenwerken en met wie niet. Het verschil bij de ene drukkerij kan snel tientallen euros schelen voor hetzelfde drukwerk bij een andere! Ik ben ook aangesloten bij de vakfederatie van de drukkers, waar ik al veel gebruik van heb gemaakt om mijn kennis uit te breiden. Na 7 jaar ervaring kan je er bij mij op rekenen dat het in orde gaat zijn.
En als het niet in orde is?
Dan los ik dat op! *lacht*
Ik reflecteer enorm veel over opdrachten van klanten. Ik ben een perfectionist. Zelfs over de keuze van het papier maak ik een heel zorgvuldige denkoefening. De wow-factor bij de klant is voor mij het allerbelangrijkste.
Beschouw je jezelf als een workaholic?
Volmondig ja! Ik leef voor mijn job en ik ben mijn werk. Dat is pure realiteit. Ik kan er ook echt van genieten om een klant content te maken. Dat is de grootste voldoening die je mij kan schenken. Liefst vervul ik de wensen van de klant binnen de vooropgestelde termijn.
Een dag bij mij lijkt daarom redelijk eentonig. Ik sta op, koffie en ik ga aan mijn computer zitten om aan mijn taakverdeling te werken voor die dag. Op de middag eet ik, namiddag, avondmaal en dan werk ik door tot ’s avonds. Dat is niet altijd zo geweest maar het laatste jaar en half ben ik echt aan mijn scherm gelijmd. Is dat teveel? Misschien, maar goed het is wat ik doe en het is wat ik graag doe.
Overlaatst zei een klant tegen mij dat hoe langer hij me kent, hoe meer hij beseft dat ik een perfectionist ben. En eigenlijk is dat wel zo. Perfectionisme, dat weegt zwaar door. Ook op mijn slaap! Maar het resultaat is er naar en dan is dat top. Ik krijg dan telefoons van klanten “ja dat ziet er goed uit” en dan is mijn dag gemaakt.
Wat brengt de toekomst?
Binnenkort heb ik een vaste locatie voor Bureau R. Ik kocht onlangs een woning die ik volledig renoveer, waar ook plaats zal zijn voor een kantoor om klanten te kunnen ontvangen. Ook won ik enkele prijzen met mijn ontwerpen tijdens de World Beer Awards van 2021: brons voor de categorie World’s Best Redesign / relaunch voor mijn ontwerp van Kazematten Blond en Zilver voor World’s Best Can Design voor mijn St.Bernardus Tokyo-ontwerp.
Graag zet ik die trend verder om nog mooiere opdrachten te kunnen krijgen. De passie voor grafisch ontwerp is na die zeven jaar alleen maar gegroeid. Ik ben zelf benieuwd om te zien waar mijn creativiteit me zal brengen!
Bedankt Kengie! Je bent een echte aanwinst voor onze club en wij hopen alvast dat je nog even aanblijft als lid en inhouse Rotaract graficus. Je ontwerpen zijn altijd een schot in de roos.
Wie interesse heeft om samen te werken met Kengie, kan hem altijd contacteren via kengiebruneel@bureaur.be